Szczegółowe informacje na temat rekrutacji na socjologię znajdują się na stronie głównej Uniwersytetu Opolskiego.
Oto najważniejsze korzyści płynące ze studiowania socjologii. Omówimy je poniżej:
aplikuj
Ukończenie socjologii – bez względu na wybrany moduł kształcenia – pozwoli Ci zajmować się:
- samodzielnym realizowaniem badań jakościowych i ilościowych w terenie przy wykorzystaniu najnowszych metod i narzędzi, w tym narzędzi internetowych;
- badaniami internetu, badaniami użyteczności stron, e-marketingiem oraz analizą mediów społecznościowych i blogosfery;
- prowadzeniem własnej działalności badawczej, przede wszystkim w branży badawczej, analitycznej i szkoleniowej;
- projektowaniem kampanii społecznych i przekazów reklamowych;
- dziennikarstwem społecznym, tworzeniem treści, nie tylko w obszarze badawczym, ale także w roli influencera i komentatora m.in wydarzeń społecznych, politycznych czy kulturalnych;
- prowadzeniem badań w ramach projektów finansowanych ze środków europejskich, ale także pozyskiwaniem takiego dofinansowanie (przygotowywanie wniosków i aplikacji);
- prowadzeniem szkoleń z zakresu badań społecznych, metod analizy danych, korzystania z narzędzi cyfrowych w pracy dydaktycznej i badawczej, komunikacji z klientem;
- zarządzaniem zespołem ludzi i ich pracą, czy to w działach HR (Human Resources) firm i instytucji publicznych, czy w zespołach projektowych, stowarzyszeniach, albo we własnej firmie;
- prowadzeniem procesów rekrutacyjnych i rozwijaniem wewnętrznych narzędzi rekrutacyjnych i projektowaniem rozwiązań usprawniających proces rekrutacji;
- wspieraniem menedżerów i pracowników w pracy nad ulepszeniami mającymi na celu budowaniu satysfakcji i pozytywnych doświadczeń klientów oraz opracowywaniem szkoleń i warsztatów dla pracowników z zakresu satysfakcji i doświadczenia klientów;
- wykonywaniem analiz rynkowych i marketingowych na potrzeby strategii sprzedażowych, reklamowych dóbr i usług, w tym np. badań dotyczących satysfakcji i doświadczeń klientów;
- wykonywaniem badań opinii publicznej zlecanych m.in przy okazji wyborów parlamentarnych czy samorządowych;
- współpracą z instytucjami kultury (muzea, teatry, galerie i centra sztuki, ośrodki i domy kultury, instytucje filmowe i uczelnie artystyczne) i realizowaniem badań, działań edukacyjnych i społecznych z obszaru kultury i dziedzictwa kulturowego;
- projektowaniem i realizowaniem działań edukacyjnych skierowanych do różnych osób: dzieci, młodzieży, dorosłych, seniorów, niepełnosprawnych, obcokrajowców, imigrantów, uczniów, nauczycieli, przedsiębiorców itd.; edukacja, aktywność społeczna, zaangażowanie, socjoterapia – to mogą być obszary Twojej zawodowej działalności;
- diagnozowaniem problemów związanych z wielokulturowością, także w wymiarze etnicznym i narodowym, a następnie na podstawie wyników badań projektowaniem strategii i polityk dotyczących np. integracji imigrantów, równości płci, pomocy społecznej, ochrony życia i zdrowia i inne;
- przygotowywaniem i realizowaniem strategii rozwiązywania problemów dotyczących różnych społeczności i grup (np. seniorów, młodzieży, samotnych rodziców, bezrobotnych, niepełnosprawnych, obcokrajowców, uczniów i nauczycieli, ośrodków terapeutycznych, mniejszości narodowych i etnicznych, subkultur i innych);
Kompetencje analityczne określane są jako kompetencje jutra, co oznacza, że ukończenie studiów socjologicznych pozwoli z powodzeniem odpowiadać na potrzeby zmieniającego się rynku pracy.
Ukończenie naszych studiów pozwala zdobyć i rozwinąć: krytyczne myślenie, myślenie kreatywne, zarządzanie wiedzą i analizowanie informacji, otwartość i gotowość do samodzielnej pracy, rozwijania umiejętności i pracy w zróżnicowanym kulturowo środowisku. Nie boimy się zmian, wychodzimy im naprzeciw!
Już w czasie studiów damy Ci możliwość zdobycia doświadczenia:
- na praktykach i stażach zawodowych – także zagranicznych –
- oraz podczas szkoleń i warsztatów rozwijających umiejętności związane z zarządzaniem własną karierą, kierowaniem zespołem, komunikacją interpersonalną, kreatywnym myśleniem, używaniem mediów społecznościowych w badaniach społecznych, wykorzystywaniem specjalistycznego oprogramowania do prowadzenia analiz ilościowych, jakościowych, a także wizualizowania wyników badań.
Współpracujemy z Akademickim Centrum Karier , żeby już w czasie studiów przygotowywać naszych studentów i studentki do aktywności zawodowej.
Zajrzyj na stronę Akademickiego Centrum Karier UO i profil na Facebooku, zobacz jak wiele szkoleń, ofert praktyk i pracy jest skierowanych właśnie do studentów i studentek.
Myślisz o wyjeździe za granicę w czasie studiów? Interesują Cię Włochy, Grecja, Czechy, Francja, Norwegia, a może Portugalia? Umożliwimy Ci podjęcie studiów w ramach wymiany na jednej z wielu zagranicznych uczelni, z którymi stale współpracujemy. Możesz także sprawdzić, jak wyglądają studia z socjologii na innej uczelni w kraju wyjeżdżając na semestr bądź na rok w trakcie studiów. Wymiana jest możliwa dzięki programowi Erasmus Plus oraz MOST, które intensywnie rozwijamy w Instytucie Socjologii.
Zajrzyj na stronę organizacji Hello! hello.uni.opole.pl – znajdziesz tam relacje z wyjazdów zagranicznych studentów i pracowników.
Na socjologii uczymy się przede wszystkim, w jaki sposób prowadzić badania społeczne dotyczące bardzo różnych tematów, na przykład takich jak: kultura organizacyjna firm, konsumpcja, zakupy, czas wolny, zdrowie i choroba, wierzenia, miłość i intymność, ochrona środowiska, lęki i obawy, moda, współpraca międzynarodowa, mniejszości narodowe i etniczne, turystyka, rozwój miast i wsi, czytelnictwo, korzystanie z nowych mediów.
Dowiesz się, jakich metod można użyć do zebrania potrzebnych danych. Pokażemy Ci, że dzisiaj specjalista ds. badań i analityk to profesja wymagająca wiedzy na temat różnych sposobów gromadzenia informacji, przetwarzania ich i wyciągania wniosków.
Na socjologii sięgamy także do innych dziedzin wiedzy, dlatego uczymy podstaw psychologii, prawa, ekonomii czy politologii. Nasi studenci zdobywają także podstawowe umiejętności wykorzystania cyfrowych narzędzi i technik edycji grafiki rastrowej oraz edycji i montażu wideo (np. Adobe Photoshop). Uczą się, jak używać specjalistycznego oprogramowania do analizowania danych i wizualizowania wyników badań (SPSS, Atlas.TI, LimeSurvey, Gephi i inne).
Badania internetowe – Badania rynkowe – Problemy społeczne
W Instytucie Socjologii Uniwersytetu Opolskiego prowadzimy studia pierwszego i drugiego stopnia. Studia licencjackie trwają 6 semestrów i kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata, co jest równoznaczne z posiadaniem wyższego wykształcenia.
Znając i rozumiejąc wyzwania współczesnego rynku pracy oraz oczekiwania przyszłych pracodawców pod koniec pierwszego roku studiów masz możliwość wyboru ścieżki kształcenia. Kierując się swoimi zainteresowaniami i planami na przyszłość możesz wybrać:
- socjologię w zakresie badań internetowych
Jeśli interesujesz się internetem i nowymi technologiami to blok tematyczny „Badania internetowe” jest przygotowany właśnie dla Ciebie. Pokażemy Ci, jak wykorzystujemy nowe technologie w praktyce badawczej oraz jak można badać i analizować wirtualną rzeczywistość. Dowiesz się, co socjolog może powiedzieć o świecie na podstawie Big Data. Podpowiemy Ci także, w jaki sposób wyszukiwać wiarygodne informacje w Internecie oraz dlaczego warto spojrzeć krytycznym okiem na media społecznościowe.
Wybrane kursy: Netnografia, Media społecznościowe, Wprowadzenie do Big Data, Przygotowanie i realizacja projektu badawczego z zakresu badań internetowych.
- socjologię w zakresie badań rynkowych
Jeśli interesujesz się marketingiem, ekonomią, funkcjonowaniem firm i organizacji to blok tematyczny „Badania rynkowe” jest dla Ciebie. Dynamiczny rozwój firm badawczych w Polsce i na świecie sprawia, że cały czas poszukiwani są specjaliści ds. badań rynku, opinii publicznej i marketingu. Pokażemy Ci, dlaczego prowadzenie badań rynkowych jest tak ważne dla powodzenia przedsięwzięć biznesowych. Nauczymy Cię, jak zaprojektować i przeprowadzić takie badania. Przekonamy Cię, że wiedza socjologiczna jest również niezbędna na etapie interpretowania wyników badań, na przykład podczas projektowania strategii rozwoju firm czy strategii wizerunkowych i komunikacyjnych. Badania socjologiczne są stosowane także w procesie budowania marki – nauczymy Cię, co to znaczy, że branding powinien się opierać na wynikach badań. Będziemy także poszukiwali kreatywnych, nowych sposobów rozwiązywania problemów marketingowych.
Wybrane kursy: Przedsiębiorczość, Socjologia organizacji, Zarządzanie projektami, Przygotowanie i realizacja projektu badawczego z zakresu badań rynkowych.
- socjologię w zakresie problemów społecznych
Jeśli lubisz i chcesz pomagać ludziom i nie uciekasz od trudnych spraw to blok tematyczny „Problemy społeczne” jest dla Ciebie. Nauczymy Cię, jak umiejętnie diagnozować i wyjaśniać współczesne problemy społeczne (takie, jak ubóstwo, bezrobocie, przemoc, przestępczość, nadużywanie alkoholu czy narkotyków). Pokażemy Ci, w jaki sposób badać i interpretować globalne i lokalne problemy społeczne, będziemy poszukiwali ich przyczyn oraz wspólnie zastanowimy się nad sposobami ich rozwiązania. Odpowiedzialna postawa badacza, szczególnie w tak delikatnym temacie, jak problemy społeczne, wymaga by na bieżąco poddawał ocenie swoje działania – dlatego zapoznamy Cię z wieloma narzędziami do ewaluacji. Ewaluacja pozwala modyfikować i udoskonalać nasze przedsięwzięcia, aby osiągnąć zamierzony cel.
Wybrane kursy: Action-research, Socjologia problemów społecznych, Organizacje pozarządowe, Przygotowanie i realizacja projektu badawczego z zakresu problemów społecznych.
Chcesz działać w Kole Naukowym? Myślisz o zaangażowaniu się w Samorząd Studencki? Chcesz zobaczyć, jak wygląda praca w rozgłośni radiowej albo w telewizji studenckiej? A może ważną częścią Twojego życia jest sport, muzyka, teatr i sztuka?
Wiemy, że pasje i zainteresowania są dla Ciebie ważne, dlatego pokażemy Ci, gdzie na Uniwersytecie, ale i w Opolu możesz je rozwijać. W czasie studiów możesz dołączyć do osób, które działają w Studenckim Kole Naukowym Socjologów, Samorządzie Studenckim, Telewizji studenckiej SETA, rozgłośni radiowej Radiosygnały, Gazecie Studenckiej i innych organizacjach. Zachęcimy Cię do korzystania z bogatej oferty zajęć teatralnych, muzycznych, tanecznych, artystycznych i sportowych Studenckiego Centrum Kultury i Studium Wychowania Fizycznego i Sportu. W ciągu roku odbywają się różne akcje społeczne, w które śmiało można się angażować. Nasz Instytut współpracuje z fundacjami i instytucjami, które działają w obszarze wykluczenia społecznego, niepełnosprawności, aktywności obywatelskiej, równości płci, bezdomności, ochrony środowiska i edukacji.
W Instytucie Socjologii utworzyliśmy Socjolab, czyli studio badań empirycznych, w którym nasi studenci i studentki mogą korzystać ze sprzętu i oprogramowania prowadząc swoje własne badania, jak i we współpracy z pracownikami Instytutu. Socjolab to miejsce pracy, spotkań, ale też odpoczynku między zajęciami. W Socjolabie narodził się pomysł na organizację Hello! oraz Buddy Program, które są przestrzenią współpracy i wsparcia studentów z zagranicy. Socjologowie zainicjowali taką formę wsparcia pokazując, że socjologia aktywizuje studentów do działania, uczy obycia i wiedzy oraz pracy w różnorodnych grupach, z osobami z różnych kręgów kulturowych. To bardzo ważna umiejętność, na którą kładziemy nacisk zarówno na studiach licencjackich, jak i magisterskich.
Jeżeli masz pytania, potrzebujesz skonsultować z nami swoje wątpliwości związane z wyborem kierunku studiów, prosimy o kontakt. Możesz przyjść do nas, zadzwonić albo napisać:
Instytut Socjologii Uniwersytetu Opolskiego, ul. Katowicka 89, 45-061 Opole,
tel. +48 77 452 74 80
e-mail: socjologia@uni.opole.pl
Studia licencjackie można kontynuować na 2. stopniu, czyli uzupełniających studiach magisterskich na kierunku socjologia. Absolwenci studiów 2. stopnia posiadają tytuł naukowy magistra socjologii.
Jak rozpocząć studia licencjackie?
-
-
-
-
-
-
-
-
-
studia stacjonarne (dzienne) – limit: 15 miejsc
-
I stopnia (licencjat) – zarejestruj się
-
-
czas trwania: 3 lata
-
wymagania kwalifikacyjne: konkurs świadectw
-
-
-
-
-
-
-
-
JAK PUNKTUJEMY?
-
-
-
-
-
-
-
- Kandydaci z „nową maturą”:
- Język polski
-
część pisemna matury: rozszerzony – 0,4 pkt; podstawowy – 0,25 pkt.
-
- Język obcy
-
część pisemna matury: rozszerzony – 0,2 pkt; podstawowy – 0,12 pkt.
-
- Przedmiot do wyboru (dowolny przedmiot zdawany na maturze)
-
część pisemna matury: rozszerzony – 0,4 pkt; podstawowy – 0,25 pkt.
-
-
-
-
-
-
-
Kandydat wybiera ocenę tylko z jednego poziomu.
- Kandydaci ze „starą maturą”:
- Język polski
-
część pisemna matury – 0,4 pkt.
-
- Język obcy
-
część pisemna matury – 0,2 pkt;
-
ocena końcoworoczna – 0,1 pkt.
-
- Przedmiot do wyboru (dowolny przedmiot zdawany na maturze)
-
część pisemna matury – 0,4 pkt;
-
ocena końcoworoczna – 0,2 pkt.
-
Ocenę końcową z danego przedmiotu uwzględniamy kiedy kandydat nie zdawał pisemnego egzaminu maturalnego z danego przedmiotu.
Laureaci i finaliści Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym będą przyjmowani bez postępowania kwalifikacyjnego.
Jak rozpocząć studia magisterskie?
- studia stacjonarne (dzienne) – limit: 15 miejsc
- II stopnia (mgr) – zarejestruj się
- czas trwania: 2 lata
- wymagania kwalifikacyjne: konkurs dyplomów
JAK PUNKTUJEMY?
- Ocena z dyplomu ukończenia studiów 1. stopnia – 1 pkt.
- Przy jednakowych ocenach w konkursie dyplomów dodatkowym kryterium będzie średnia wszystkich ocen ze studiów pierwszego stopnia (na podstawie suplementu lub indeksu).
Przyjmujemy kandydatów, którzy ukończyli studia pierwszego stopnia na kierunkach:
- Socjologia,
- Politologia,
- Pedagogika,
- Dziennikarstwo i komunikacja społeczna,
- Etnologia,
- Europeistyka,
- Stosunki międzynarodowe,
- Ekonomia,
- Nauki o rodzinie,
- Polityka społeczna,
- Praca socjalna,
- Promocja zdrowia,
- Zarządzanie,
- Kulturoznawstwo,
- Filologia.
Przydatne linki
Rekrutacja
Studia
-
-
-
- Stypendia – wszystkie informacje dotyczące stypendiów naukowych, socjalnych itp.
- ECTS – informacje na temat Europejskiego Systemu Transferu Punktów.
- Information for foreign students – informacje o zasadach studiowania na Uniwersytecie Opolskim dla cudzoziemców.
-
-
Kampus Uniwersytetu Opolskiego
-
-
-
-
- Kampus UO – adresy, telefony, informacje na temat akademików, jednostek funkcjonujących na terenie kampusu uniwersyteckiego (boisko Orlik, Studenckie Centrum Kultury, Inkubator Przedsiębiorczości, Akademickie Centrum Karier)
- HELLO! – organizacja studencka wspierająca kandydatów na studia i studentów z Polski i zagranicy.
- Sieć ASKUO – akademicka sieć komputerowa – sprawy związane z dostępem do Internetu na kampusie.
- eduroam – bezprzewodowy internet na terenie UO.
-
-
-
Niepełnosprawni
-
-
-
-
- Biuro do Spraw Osób Niepełnosprawnych – wsparcie udzielane osobom niepełnosprawnym.
-
-
-